Fanpage „Teatr Polski — w podziemiu / Polski Theatre in the underground” został uruchomiony 1 września 2016 roku. Z początku był dziennikiem protestu. Gniew i sprzeciw szybko przeistoczyły się jednak w energię twórczą: wyjątkowy Zespół Teatru Polskiego rozpoczął swoją „podziemną” działalność artystyczną 6 stycznia 2017 roku. Tego dnia, w holu Teatru Muzycznego Capitol wystawiliśmy nasz pierwszy performans Tak zwaną ludzkość w obłędzie w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego. Do tej pory w Podziemiu swoje przedstawienia i performanse stworzyli: Michał Borczuch, Katarzyna Dudzic-Grabińska, Katarzyna Kalwat, Marcin Liber, Katarzyna Minkowska, Sebastian Majewski, Monika Pęcikiewicz, Jakub Skrzywanek, Paweł Świątek, Łukasz Twarkowski, Tomasz Węgorzewski i Oskar Sadowski oraz plejada wspaniałych wspierających naszą ideę aktorów. Naszą dewizą jest teatr oparty na wolności artystycznej i dialogu z publicznością̨.

Budujemy teatr, który jest kontynuacją drogi twórczej, jaką podążał Zespół T[pl przez dekadę 2006—2016. Nasze imperatywy to: wolność tworzenia, przygotowywanie spektakli na najwyższym poziomie artystycznym i dialog z publicznością.

Od maja 2019 mamy swoje miejsce na mapie Wrocławia, którym jest Centrum Sztuk Perormatywnych Instytutu Grotowskiego.

Nagrody, wyróżnienia i wyjazdy

9 marca 2017

Honorowe WARTO „za konsekwentną batalię w obronie wolnej sztuki i wartości, jaką jest teatr publiczny, oraz świeże, pełne energii i artystycznie spełnione performanse”.

„Wyróżnienie odebrali: Katarzyna Majewska, Igor Kujawski, Andrzej Wilk, Tomasz Lulek, Alicja Szumańska, Dariusz Maj i Adam Szczyszczaj.
— To chyba za determinację — mówił Kujawski. — Bo nią udowadniamy, że jesteśmy wyjątkowym zespołem. Tej determinacji życzymy też zarządowi województwa, żeby podjął właściwą decyzję, tak by nasze aspiracje były zaspokojone, a kompetencje zagospodarowane. Dziękujemy publiczności Teatru Polskiego — bez Was nie dalibyśmy rady. To nasza druga nagroda, Panie Cezary, dwa zero”.

Magda Piekarska
#Warto 2017. Najlepsi młodzi artyści we Wrocławiu — gala wręczenia nagród
[w:] wroclaw.wyborcza.pl

27 marca 2017

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru nagrodę ufundowała Wanda Ziembicka-Has: kask górniczy z czołówką, żeby Aktorki i Aktorzy widzieli drogę w podziemiu.

13 kwietnia 2017

„Nagroda im. Konstantego Puzyny” wraz z Publicznością Teatru Polskiego „za działalność teatralną łączącą sztukę i życie, twórczą oryginalność z zaangażowaniem w sprawy publiczne”.

„Premiera Wycinki odbyła się w 2014 roku. Nikt nie przypuszczał wtedy, że będzie to spektakl w jakimś sensie proroczy. Wręcz przeciwnie, patrzyliśmy na jego wysiadujących po kanapach bohaterów jak na leniwe koty, istoty wypalone, w których po dawno wygasłych twórczych wulkanach zostały dymiące kratery. Być może jednak Lupa zasiał wówczas jakieś ziarno, bo po kilku latach jego aktorzy podjęli walkę w obronie tego wszystkiego, co stracili bohaterowie Wycinki, przehandlowujący swoją wolność za pieniądze, zaszczyty i sławę. Może to nie przypadek, że odtwórczyni roli Joany — tragicznej marzycielki, którą wierność własnemu wyobrażeniu o sztuce doprowadziła do samobójczej śmierci, mówi dziś bez wahania o konieczności obrony ideałów, nawet za cenę życia. I to pewnie nie przypadek, że publiczność wrocławska, która włączyła się w protest przeciwko dyrekcji Cezarego Morawskiego, za swego nieformalnego patrona obrała właśnie Lupę. W Wycince znalazła przesłanie, że warto marzyć radykalnie i żądać niemożliwego. Być może dlatego drogę do rozmów z urzędnikami torowała sobie hasłem: «Nie dajmy sobie wmówić, że nie da się z tym nic zrobić», a symbolem swojej walki uczyniła Proces Lupy, dzieło nieskończone, czy może raczej — marzenie o spektaklu, któremu nie było dane się ziścić.

Determinacja protestujących aktorów i publiczności Teatru Polskiego jest z pewnością zjawiskiem bez precedensu. Jej źródłem były niepartykularne interesy, nie antagonizmy polityczne czy światopoglądowe, lecz to, co działo się na trzech scenach Polskiego w ciągu minionej dekady. «Wychował nas teatr» — mówi liderka zbuntowanych widzów — Magdalena Chlasta-Dzięciołowska. Sztuka okazała moc kształtowania postaw, stała się sztandarem i rewolucyjną iskrą. To akurat bardzo polskie. Teatr jest u nas najbardziej łatwopalną ze sztuk, choć zazwyczaj bywa środkiem do walki o coś więcej niż teatr”.

Jolanta Kowalska
Radykalni marzyciele
[w:] www.dialog-pismo.pl

„Tegoroczną nagrodę Kamyk Puzyny przyznawaną przez miesięcznik „Dialog” i ufundowaną przez Instytut Książki dostaną aktorki i aktorzy Teatru Polskiego w Podziemiu oraz Publiczność Teatru Polskiego.
Wyróżnienie otrzymają «protestujący w obronie wartości artystycznych wypracowanych w ostatnich latach i niszczonych na skutek błędnych decyzji administracyjnych» — pisze w uzasadnieniu jury.
Kamyk Puzyny zostanie w tym roku wręczony po raz trzeci, dotychczasowi laureaci to Komuna//Warszawa i Justyna Sobczyk. Nagroda jest przyznawana za łączenie twórczej działalności z zaangażowaniem w życie publiczne. «W tym roku trafi do tych, którzy z zaangażowaniem, na scenie oraz poza nią, bronią teatru, którego niepodważalną jakość współtworzyli» — czytamy w uzasadnieniu.
Bunt aktorów i publiczności wokół Polskiego trwa od końca sierpnia, kiedy komisja konkursowa podjęła kontrowersyjną decyzję, zgodnie z którą szefem największej dolnośląskiej sceny został Cezary Morawski. Aktorzy po spektaklach wychodzą do owacji z zaklejonymi ustami, wspiera ich publiczność, odczytując swój manifest i zbierając podpisy pod petycjami, a po pierwszej premierze Teatru Polskiego w Podziemiu, przygotowanej przez Krzysztofa Garbaczewskiego Tak zwanej ludzkości w obłędzie, obie grupy chcą się regularnie spotykać podczas podobnych artystycznych działań (kolejny spektakl, zaplanowany na 6 lutego, przygotowuje Michał Borczuch)”.

Magda Piekarska
Teatr Polski w Podziemiu z Kamykiem Puzyny. Ta nagroda to symboliczne wsparcie dla niszczonej wrocławskiej sceny
[w:] wyborcza.pl

3 grudnia 2018

Wrocławska Nagroda Teatralna dla Sebastiana Majewskiego za reżyserię spektaklu Postać dnia.

Sebastian Majewski za reżyserię spektaklu Postać dnia przygotowaną przez Teatr Polski – w podziemiu – poruszającą i wielowymiarową opowieść o współczesnych zagrożeniach dla artysty”.

Wrocławska Nagroda Teatralna 2018 — nominacje
[w:] www.wroclaw.pl

5 maja 2019

Kryształowa Pestka dla spektaklu Aleja Narodowa w reżyserii Katarzyny Dudzic-Grabińskiej na Międzynarodowym Festiwalu Teatru i Kultury Awangardowej w Jeleniej Górze.

Maj 2019

Spektakl Postać dnia finalistą 25. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

5 października 2019

Aleja Narodowa na Festiwalu Sceny Wolności w Nowym Teatrze im. Witkacego w Słupsku.

11 października 2019

Postać dnia na Festiwalu „Szene: Europa” w Dreźnie.

Styczeń 2020

Spektakl Poskromienie w reż. Moniki Pęcikiewicz ze scenografią Katarzyny Borkowskiej został nominowany do nagrody „Złota Kieszeń” w ramach IV edycji Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”.

Luty 2022

Wrocławska Nagroda Artystyczna 2021 w kategorii TEATR dla Agnieszki Kwietniewskiej za różnorodność głębokich kreacji scenicznych kobiet, matek i artystek w spektaklach: MojżeszAktorzy prowincjonalni. AutobiografiePlaneta małp oraz Rzywot część pierwsza: rozpadająca się biografia w Teatrze Polskim w Podziemiu.

Marzec 2022

46. Wrocławska Księga Pamięci – medale i Super Diamenty z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Uzasadnienie: „Nagroda została przyznana przez nasze środowisko nie tylko za szczególne zasługi na polu artystycznym, ale także za niezłomną postawę dążącą do bezkompromisowego poszukiwania wolności tworzenia. Na podkreślenie zasługuje fakt, że ta wyjątkowa Społeczność Teatralna nieustannie i z sukcesem poszukuje artystycznych form dialogu z publicznością, inspirując twórców nie tylko z Dolnego Śląska”.

Październik 2023

Wyróżnienia Miesięcznika Teatr NAJLEPSZY, NAJLEPSZA, NAJLEPSI w sezonie 2022/2023:

  • Najlepsze przedstawienie: Finnegans W/Fake, reż. Katarzyna Kalwat
  • Najlepsza rola kobieca: Agnieszka Kwietniewska, Finnegans W/Fake, reż. Katarzyna Kalwat
  • Najlepsza muzyka/reżyseria dźwięku: Wojciech Blecharz, Finnegans W/Fake Katarzyny Kalwat

Grudzień 2023

Wrocławska Nagroda Artystyczna 2023 dla Katarzyny Kalwat „za unikatowy język teatralny łączący wirtuozerską muzykę Wojciecha Blecharza z jednym z najbardziej zagadkowych dzieł Jamesa Joyce'a” w spektaklu Finnegans W/Fake.

26 marca 2024

Super Diament Wrocławia za wyjątkowe osiągnięcia artystyczne, z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru dla Michała Opalińskiego.

10-11 kwietnia 2024

Finnegans W/Fake w reż. Katarzyny Kalwat na Festiwalu Musica Polonica Nova 2024.

24 maja 2024

Spektakl ZBRODNIA I KARA. Z powodu zbrodni Rosjan, których nie potrafimy zrozumieć, w reż. Jakuba Skrzywanka został zaprezentowany w ramach 38. Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku.

14, 15 czerwca 2024

Spektakl Balkony – pieśni miłosne w reż. Krystiana Lupy gościł na Festivalu Printemps des Comédiens à Montpellier we Francji.

Wrzesień 2024

Wyróżnienia Miesięcznika Teatr NAJLEPSZY, NAJLEPSZA, NAJLEPSI w sezonie 2023/2024:

  • Najlepsza reżyseria Krystian Lupa, Balkony – pieśni miłosne wg Domu Bernardy Alba Federica Garcíi Lorki i Lata Johna Maxwella Coetzeego, (Jolanta Kowalska)
  • Najlepsza rola kobieca Marta Zięba, Balkony – pieśni miłosne, reż. Krystian Lupa, (Kamil Bujny)
  • Najlepsza rola kobieca Marta Zięba jako Julia, Balkony – pieśni miłosne, reż. Krystian Lupa, (Jolanta Kowalska)
  • Najlepsza rola kobieca Marta Zięba, Balkony – pieśni miłosne, reż. Krystian Lupa, (Wiesław Kowalski)
  • Najlepsza rola drugoplanowa Michał Opaliński, Balkony – pieśni miłosne, reż. Krystian Lupa, (Tomasz Domagała)
  • Najlepsza rola drugoplanowa Michał Opaliński, Balkony – pieśni miłosne, reż. Krystian Lupa, (Aneta Kyzioł)
  • Najlepsza scenografia/kostiumy/reżyseria światła Krystian Lupa, Balkony – pieśni miłosne, reż. Krystian Lupa, (Kamil Bujny)
  • Najlepsza scenografia/kostiumy/reżyseria światła Krystian Lupa, Balkony – pieśni miłosne, (Jacek Sieradzki)
  • Najlepsza muzyka/reżyseria dźwięku Wladimir Schall, Balkony – pieśni miłosne, reż. Krystian Lupa, (Jolanta Kowalska)

5 października 2024

Spektakl ZBRODNIA I KARA. Z powodu zbrodni Rosjan, których nie potrafimy zrozumieć, w reż. Jakuba Skrzywanka został zaprezentowany w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Bez Granic w Cieszynie. Spektakl otrzymał na nim dwie nagrody: nagrodę publiczności „Złamany Szlaban” oraz nagrodę jury dla najlepszego spektaklu.

14 luty 2025

Wyróżnienie dla Marty Zięby w X Konkursie „Klasyka Żywa” za rolę w spektaklu Balkony – pieśni miłosne na podstawie Federica Garcii Lorki oraz Johna Maxwella Coetzee’ego w reżyserii Krystiana Lupy.

Marzec 2025

Podziemie z 11 nominacjami do Nagrody Arlekin 2025:

  • w kategorii Główna rola żeńska – Justyna Janowska za rolę Elisabeth Demand w spektaklu Jesień w reżyserii Katarzyny Minkowskiej
  • w kategorii Główna rola żeńska – Marta Zięba za rolę Martirio i Doktor Frankl w spektaklu Balkony – pieśni miłosne w reżyserii Krystiana Lupy
  • w kategorii Główna rola męska – Tomasz Lulek za rolę Daniela Glucka w spektaklu Jesień w reżyserii Katarzyny Minkowskiej
  • w kategorii Drugoplanowa rola żeńska – Agnieszka Kwietniewska za rolę Zoe Spencer-Barnes w spektaklu Jesień w reżyserii Katarzyny Minkowskiej
  • nominacja w kategorii Epizod – Michał Opaliński za rolę Charlotte czyli pięć ról epizodycznych Pocztmistrza, Rejestratorki, Pocztmistrzyni, Człowieka-Drzewo, Akuszerki w spektaklu Jesień w reżyserii Katarzyny Minkowskiej
  • w kategorii Debiut aktorski – Katarzyna Wuczko za rolę Pauline Boty w spektaklu Jesień w reżyserii Katarzyny Minkowskiej
  • w kategorii Reżyseria – Katarzyna Minkowska za reżyserię spektaklu Jesień
  • w kategorii Scenariusz – Joanna Połeć i Katarzyna Minkowska za spektakl Jesień
  • w kategorii Choreografia – Krystyna Lama Szydłowska – Jesień
  • w kategorii Scenografia – Krystian Lupa – Balkony – pieśni miłosne
  • w kategorii Spektakl sezonuJesień, reż. Katarzyna Minkowska

27 marca 2025

Dwie Nagrody Arlekin dla artystów oraz najlepszych wrocławskich spektakli teatralnych za rok 2024 otrzymali:

  • w kategorii najlepszy Epizod nagrodę otrzymał Michał Opaliński za odegranie nie jednej, a pięciu ról epizodycznych w spektaklu Jesień w reż. Katarzyny Minkowskiej. Jako Pocztmistrz, Rejestratorka, Pocztmistrzyni, Człowiek-drzewo i Akuszerka Opaliński wzbogaca przedstawienie o wyrazistą, acz subtelną ironię oraz precyzyjnie wyważony humor charakterystyczny dla powieści Ali Smith
  • w kategorii najlepsza Scenografia nagrodę otrzymał Krystian Lupa za zaprojektowanie spektakularnej scenografii do spektaklu Balkony – Pieśni Miłosne, która umożliwia nie tylko komponowanie pięknych i złożonych obrazów, lecz także metaforyzowanie doświadczeń bohaterów, trwających na scenie tyleż razem, co osobno

28 maja 2025

Spektakl Jesień Katarzyny Minkowskiej został pokazany na scenie Teatru Dramatycznego im. G. Holubka podczas 45. edycji Warszawskich Spotkań Teatralnych w Warszawie.

24 czerwca 2025

Podziemie z nagrodą Emocji Radia Wrocław Kultura „Teatr, którego emocje trzymają się od trudnego początku, pozostając w wartościowych.”

17, 18 października 2025

Spektakl Balkony – pieśni miłosne w reż. Krystiana Lupy zostanie zagrany podczas XII edycji Festiwalu Wybrzeże Sztuki w Gdańsku.